Изборник Затворити

ЛОКАЛНИ ФРОНТ: ОШТРО, ОТВОРЕНО И АРГУМЕНТОВАНО О БУЏЕТУ ГРАДА ЗА 2021.

 

Пошаст коју трпимо ове године донела је и једну добру ствар: примедбе и предлоге који се тичу Нацрта буџета не морамо износити само у великој сали Скупштине града, пред службеницима који углавном нису одговорни за извршење буџета. У јавној расправи, све до 14.децембра, можете учествовати и тако што ћете се јавити Локалном фронту, изрећи своја питања, примедбе и предлоге које ћемо ми потом уобличити и писмено доставити градској управи.

Све што од грађана добијемо биће објављивано на овој страници, заједно са материјалом који ћемо снимати на терену, као упозорење за неке крупне градске проблеме о којима се не води довољно рачуна.

Како учествовати у јавној расправи Локалног фронта:

Прве примедбе Локалног фронта у овој јавној расправи већ су формулисане и тичу се углавном садржаја којих у нацрту буџета за идућу годину нема.

ПРВО: НЕГДЕ ИМ СЕ ЗАТУРИО КАЛЕНДАР…

ДРУГО: КАДА ЋЕ У ВАЉЕВО СТИЋИ ГРАЂАНСКИ БУЏЕТ?

ТРЕЋЕ: ГДЕ СУ ТИ ПРОГРАМИ ?

ЧЕТВРТО: ИНДИКАТОРИ илити ПОКАЗАТЕЉИ

ПЕТО: ДА ЛИ СЕ И КАКО НОВА ГРАДСКА ВЛАСТ БОРИ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ?

ПРВО: НЕГДЕ ИМ СЕ ЗАТУРИО КАЛЕНДАР…

 

kalendar budzet

Постоји Закон о буџетском систему и у њему члан 31 који прописује крајње рокове за усвајање буџета локалне самоуправе. По овом календару рок да Градско веће Скупштини достави Нацрт одлуке о буџету истекао је још првог новембра.

Последица: за јавну расправу о буџету имамо десетак дана припрема. Уместо најмање 30 дана колико нам гарантује закон!

А рећи ће нам-Па шта?!

ДРУГО: КАДА ЋЕ ВАЉЕВО ДОБИТИ ГРАЂАНСКИ БУЏЕТ?

Clan 169

Град Ваљево има свој највиши правни акт који се зове Статут. Скупштина града има свој највиши правни акт који се зове Пословник. У Пословнику постоји члан 169 који обавезује градоначелника да Скупштину, најмање једном годишње, извештава о извршавању одлука и других аката Скупштине.

Постоје стотине и стотине „одлука и других аката“ Скупштине града који никада нису реализовани. Трагични пример је заборављена Одлука о заштитнику грађана из 2016. године.

Шта тек рећи о Плану квалитета ваздуха из исте године? Захтев за јавну расправа о извршењу тог плана подржало је потписима 2018. године преко хиљаду и по грађана Ваљева.

И рекли су нам- Па шта?

У фебруару ове године Скупштина је усвојила још један акт који је Локални фронт сматрао важним. У јавној расправи о Локалном антикорупцијском плану (ЛАП) поднели смо неколико десетина примедби и предлога. Добар део онога што смо предложили било је прихваћено, о чему сведочи Извештај о јавној расправи.

Да ли ће вас изненадити када вам кажемо да је и овај план завршио као два поменута акта?

У реду, питаћете, какве ово везе има са грађанским буџетом?

Зато што у ЛАП-у постоји мера под бројем 4.2.7 која гласи: Успоставити механизам грађанске контроле над управљањем финансијама органа јавне власти које оснива Град Ваљево.

Мера је уведена на предлог Локалног фронта. Индикатор испуњености ове мере је објављивање „грађанског буџета“, рок да то буде учињено је 31.децембар. Ове године.

Неће бити лоше ако Грађански буџет (без знака навода) буде објављен и мало после овог рока. Најважније је да грађани добију јасна и разумљива објашњења о томе како се и зашто троши новац који су они поштено уплатили у буџет града.

Зашто сумњамо да ће то бити учињено? Зато што смо већ видели да се у Карађорђевој 64 не поштује ни Закон о буџетском систему, још мање градски планови и одлуке…

ТРЕЋЕ: ГДЕ ЈЕ ПРОГРАМСКИ БУЏЕТ

Претпостављамо да сте на званичној интернет презентацији Града видели Нацрт Одлуке о буџету Града Ваљева за 2021. годину.

Нацрт садржи укупно 17 програма за које ће се (видећемо) трошити новац грађана у наредној години. Зашто ћемо тек видети? Зато што у овој години постоје и програми за које у првих девет месеци није потрошен ни један једини динар.

Нема, на жалост, много тога о програмима, пројектима и функцијама за које ћемо издвајати новац. И без много детаља Нацрт већ има 147 страна.

Да ли Нацрт буџета, а потом и Одлука о буџету могу да буду детаљнији. Свакако да могу, јер за програмске буџете је важно да се могу пронаћи практично сви подаци који се односе на поједине пројекте и захвате.

Град Ваљево овом циљу био је најближи у јесен 2014. када је нацрт буџета за наредну годину одборницима и свим заинтересованим грађанима био достављен на дискети. Разумљиво, јер је буџет за 2015. био новост: први програмски буџет.

Ова новотарија брзо је заборављена и добили смо ово што сада имамо пред собом…

Зашто је ово важно?

Ево једног примера: узмимо страну 146 и програмску активност „Функционисање месне заједнице“ за коју су предвиђена средства од 2 290 250 динара и 50 пара. Од података имамо још само име службенице одговорне за спровођење ове активности. Не постоји циљ ове активности, нема ни индикатора који мере сврсисходност трошења поменутих средстава.

Нема ни одговора на питање шта ће грађани Ваљева добити за ова два милиона и кусур динара…

ЧЕТВРТО: ИНДИКАТОРИ илити ПОКАЗАТЕЉИ

Малочас смо поменули индикаторе (више волимо реч показатељи, зато што је њихова улога у програмском буџету баш то- да нам покажу у којој мери је обављен посао за који су грађани издвојили неки новац).

Да ли су у буџету нашег града показатељи добро одабрани?

Најпре једно врло осетљиво питање: број дана у години у којима је ваљевски ваздух прекомерно загађен. Тражимо страну 85 Нацрта и налазимо да је за ову 2020. годину базни индикатор 150 дана, а циљана вредност 100 дана (мало вероватно, али…)

У идућој 2021. години тај број требало би да се смањи на 10. И словима-десет дана.

?????

У програму 6, заштита животне средине, не виде се никаква средстава за захвате који би могли да нам обезбеде само десет дана прекорачења граничне вредности квалитета ваздуха. Да би се ово постигло потребне су, на жалост, године рада и стотине милиона динара.

Питање је да ли је овако постављен циљ уопште остварљив.

Мало ближе почетку, на страни 80, у програму просторног и урбанистичког планирања налази се један загонетан индикатор: да ли постоји просторни план града? Базна вредност за ову годину је ДА. Циљана вредност, за ову исту, 2020. годину је НЕ. Да ли то значи да ће до краја године постојећи просторни план бити стављен ван снаге, да би идуће године био усвојен нови, или нешто друго?

Узгред, овај програм потрошиће током идуће године 5 милиона и 100 хиљада динара. Баш нас занима за шта?

На истој страни откривамо да ће сваке године наш град уређивати и одржавати преко 14 квадратних километара јавних зелених површина. На жалост, уз индикатор нема податка о количини новца која ће из буџета бити утрошена на овај величанствени подухват (подручје града захвата укупну површину од 22,56 квадратних километара).

Шта заправо показују овакви показатељи?

Пре свега квалитет рада једне градске управе која нимало не поштује своје грађане. Пред нама су горки плодови дугогодишње праксе партијског запошљавања од које није била имуна ниједна од до сада владајућих странака.

Ово ће се, на жалост, и даље догађати, Све док партијска књижица и полтронско заклињање у политичаре који су нас до свега овога довели буде важније од резултата рада за неким од столова у Карађорђевој 64.

ПЕТО: ДА ЛИ СЕ И КАКО НОВА ГРАДСКА ВЛАСТ БОРИ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ?

Ево их опет, рећи ће нам. Они и њихов глупи ЛАП!

У годинама иза нас много пута смо користили реч корупција и наводили документацију као доказ за оно што смо изговорили. Локални фронт написао је неколико пријава: јавном тужилаштву,Агенцији за борбу против корупције, Управи за јавне набавке, градској буџетској инспекцији…

О исходу ових пријава најбоље говори објашњење које смо чули пре неколико дана: Србија ове године неће отворити ниједно поглавље у поступку придруживања Европској унији. Један од разлога за овакво обавештење је извештај Савета Европе да Србија није напредовала ни корак у борби против корупције.

Није тачно, заурлаће неки.

Да видимо, дакле, како се против корупције бори наша дична градска управа. Чиме ћемо то мерити? Па чиме другим него степеном спровођења Локалног антикорупцијског плана!

На листи која следи нема свих послови из ЛАП-а који нису обављени, већ само неколико обавеза које се нама чине најважнијим:

  1. Не постоји тело које би пратило спровођење ЛАП-а, рок да буде именовано истекао је 28.фебруара

  2. Није именован службеник надлежан за анализу ризика од корупције у свим новим прописима које Град доноси, рок истекао 29. фебруара

  3. Није регулисана материја сукоба интереса запослених у органима Града, рок истекао 30.септембра

  4. Није усвојен интерни акт о процени утицаја јавно-приватног патртнерства на начело конкурентности, рок истекао 30.августа

  5. Није спроведена анализа ризика од корупције у административним процедурама градске управе, рок истекао 30. септембра

  6. Није прописана обавеза укључења организација цивилног друштва у процес спровођења и контроле програма за доделу помоћи, рок истекао 30.јуна

  7. У градски Правилник о јавним набавкама није укључена обавеза постављања грађанског посматрача у свим јавним набавкама вреднијим од 30 милиона динара, рок истекао ступањем на снагу Закона о јавним набавкама 1.јула ове године…