Изборник Затворити

КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА НОВИНАРЕ ЛОКАЛНОГ ФРОНТА

aktivisti lokalnok fronta o budz

Жељко Трифуновић, Јасминка Недељковић и Иван Манић:

O нацрту буџета Града за идућу годину

ВЕЋЕ УЧЕШЋЕ ГРАЂАНА У ЈАВНОЈ РАСПРАВИ О БУЏЕТУ

Жељко Трифуновић је подсетио да Локални фронт Ва већ неколико година упорно покушава да утиче на крајњи изглед документа који овом граду и свим грађанима треба да обезбеди стабилне услове за живот и рад у наредној години. И не само то: увек смо до сада инсистирали да се у буџету хитно изнађу средства за решавање највећег проблема Ваљеваца, загађеног ваздуха који удишемо годинама.

Jasminka Nedeljkovic, Ivan Manic, Zeljko Trifunovic

Зашто? Због тога што нам је ова година јасно показала да је све што смо тобоже „уштедели“ не улажући ништа у квалитет ваздуха сада дошло на наплату кроз неколико пута повећана издвајања за здравље наших суграђана.

Баш због начина на који ће наредних дана бити вођена јавна расправа, Локални фронт Ва је одлучио да све примедбе и предлоге грађана прикупља и путем званичног сајта www.lokalnifrontva.rs, наше мејл адресе lokalnifrontva@gmail.com и наше фејсбук странице. На овим местима су већ објављени неки предлози и примедбе које се у суштини односе и на израду буџета и стварање основе за почетак озбиљних подухвата против аерозагађена.

На страници lokalnifrontva.rs објављиваћемо све предлоге и питања суграђана и пружити им помоћ у обликовању тих предлога. Циљ нам је да их на крају јавне расправе у писаној форми проследимо градској управи. Искуство из претходних година говори да ће се велики број питања и предлога односити и на комуналне делатности, чиме ћемо, надамо се, допринети квалитету будућих планова комуналне изградње.

Jaksminka Nedeljkovic

Јасминка Недљковић, која Локални фронт представља у скупштинској комисији за буџет и финансије, објаснила је да су неке примедбе Локалног фронта биле формулисне много пре почетка ове јавне расправе о буџету. Прва примедба односи се на већ стандарно непоштовање буџетског календара. Ни друга примедба није нова: формат у којем се нацрт буџета, а касније и сама одлука о буџету, објављује на страници Града и касније у „Службеном гласнику“ није довољно прегледан нити довољно информативан, чак ни за људе који се баве овим пословима. Обичан грађанин ће се тешко снаћи у гломазним табелама и неразумљивим терминима и зато, по ко зна који пут, питамо зашто Ваљево још увек нема Грађански буџет? То је документ који ће заинтересованим Ваљевцима на лак и разумљив начин објаснити као ће се њихов новац трошити у наредној години.

Нацрт буџета за 2015. годину, на пример, одборници и сви заинтересовани добили су на компакт-диску на којем је прилично подробно представљен тада још нови појам програмског буџета. Није тешко објаснити зашто је та пракса напуштена; чини нам се да су сви буџети од тада стварани са намером да се од јавности нешто сакрије, уместо да свака ставка прецизно и јасно прикаже куда и зашто иде новац грађана.

Рок да се грађански буџет донесе, како је прописао Локални антикорупцијски план, истиче 31. децембра. Видећемо да ли ће бити испоштован. Сумњамо, јер нису испоштовани рокови за многе друге радње предвиђене ЛАП-ом, неке од њих чак много важније. Овде издвајамо обавезу утврђивања да ли постоји сукоб интереса у случају када Град од некога прима донације, као и подношење извештаја о утрошку донација. Посебно нам смета што материја коју ЛАП изричито налаже није ушла у садржај новог Правилника о јавним набавкама објављеног на интернет презентацији Града.

Ivan Manic

Последњи приговор који ћемо овом приликом поменути, почео је Иван Манић, тиче се пропуста који се уредно појављује у свим нацртима и одлукама о буџету, a то је избор тзв. индикатора.

Индикатори су, да једноставно објаснимо, оруђа која на јасан и видљив начин показују степен и квалитет извршавања програма уграђених у буџет. Дакле, индикатори на крају сваке године треба да нам прикажу да ли смо у замену за уложени новац добили оно што смо очекивали и што задовољава неку од потреба грађана Ваљева.

Индикатори, или показатељи, у појединим ставкама 17 буџетских програма, ово углавном не откривају, док неки од њих делују и потпуно бесмислено. У неколико прилика од службеника градске управе чули смо да се индикатори не могу мењати, зато што их је прописала, замислите, Стална конференција градова и општина Србије! То, наравно, није тачно. Стална конференција не доноси прописе, већ само препоруке. По свему судећи, много је лакше преписати индикаторе за неки програм, него увести показатеље који би могли открити да у програму у ствари ништа није било урађено!

На крају, још понешто није урађено. Подсећамо, рецимо, на извештај државног ревизора о ревизији завршног рачуна буџета за 2018. годину. Он јасно говори да је претходна градска власт приликом обрачуна зарада примењивала већи коефицијент од коефицијента одређеног Законом о платама у државним органима и јавним службама за изабрана лица. Тражили смо и даље тражимо од актуелног градског руководства да коначно покрене поступак утврђивања одговорности за овај типски пример злоупотребе средстава грађана.

И да, што је најважније, злоупотребљена средства буду враћена у буџет који ће у наредној години сасвим сигурно имати много проблема на приходној страни.

Budilnik

На новинарско питање, има ли Локални фронт конкретних примедби на нацрт буџета, одговорио је Жељко Трифуновић:

Наравно да имамо, имамо примедби на практично све програме, а њих ћемо, заједно са пристиглим примедбама и предлозима грађана, изнети на следећем јавном иступу који планирамо за 15. децембар, последњи дан јавне расправе.

Данашња намера била нам је да још једном скренемо пажњу да и нова градска власт, по већ виђеном моделу, не поштује буџетски календар, а ни прописе које су сами донели, мислим пре свега на Локални антикорупцијски план. Ниједан рок из овог плана није био испоштован, тако да озбиљно сумњамо да ће и грађански буџет бити објављен до предвиђеног рока, односно до 31.децембра.

Како сам већ најавио, завршио је Жељко, детаљи о пропуштеним обавезама и роковима већ су објављени.